Gewoon een weekje in Ho... - Reisverslag uit Ho, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu Gewoon een weekje in Ho... - Reisverslag uit Ho, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu

Gewoon een weekje in Ho...

Door: Kristel

Blijf op de hoogte en volg Kristel

11 Maart 2010 | Ghana, Ho

Hoi allemaal,

Hier weer even een update. Afgelopen weekend, was het laatste weekend van Audrey en Dorianne. Dat weekend zouden we naar een club. Helaas kreeg ik die dag echt vreselijke pijn in mijn rug. Tussen mijn schouderbladen zat echt iets flink fout, weet nog steeds niet wat het was. Maargoed, ik ben dus niet mee geweest naar de club. Waar het, van horen zeggen, vreselijk heet was en het stampvol was met Ghanezen die aan je willen zitten haha. Dus die zondag zijn we naar het zwembad gegaan en dat deed mijn rug wel goed. In de avond hebben we ons gastgezin mee uit eten genomen naar de white house. Was erg gezellig. Je zou verwachten als Ghanezen uit eten gaan, dat ze wel eens wat anders zouden eten in plaats van banku of rijst ofzo. Maar nee hoor, ze namen geen pizza of frietjes, nee gewoon banku met vis. Echt ongelooflijk haha! Na ons etentje zijn we naar 16 geweest, dat is een cafe. Was erg gezellig en we hebben nog wat hilarische foto's gemaakt.

Op maandag zouden Audrey en Dorianne vertrekken richting Akosombo om daar vervolgens de Ferry richting Yeji te nemen. Ze zouden om half 6 een trotro nemen, dus ik stond netjes om kwart over 5 bij de deur ze uit te zwaaien. Was wel gek, de twee meiden waar ik het hier het beste mee kan vinden en waar ik nu 2 maanden mee in een huis woon, gaan zomaar weg. Ik vond het maar vreemd. Daarna kon ik niet slapen, omdat het al licht begon te worden. Die dag heb ik mijn kamer schoongemaakt, want nadat Audrey haar spullen had gepakt, bleef er een rommel over op de grond. Vooral zand, aangezien je hier bijna altijd op je blote voeten door het huis loopt. Daarna ben ik zelf even naar de stad geweest, was heerlijk om er even zelf uit te gaan. Normaal ging je altijd wel met iemand, omdat je met zn 4en in een huis woont. Maar Charlotte wilde in haar dagboek schrijven, dus ben ik zelf even op pad gegaan. Een jurk moest worden vermaakt, want de bandjes waren te lang. Dus ik ben even naar de winkel geweest en heb het laten maken voor 20 eurocent haha! Daarna even door de stad gelopen en gelachen om alle mensen die Jevu roepen naar je. Dat betekent blanke persoon. Als je met meerdere bent, dan roepen ze dat niet zo snel, maar als je alleen bent dan doen ze dat wel. Zo grappig, dus ik heb nu geleerd wat zwart persoon is in Ewe: ameyibor, wat je uitspreekt als amebo. Dus als ik nu Jevu hoor roep ik amebo. Zo grappig want dan moeten die kindjes heel hard lachen.

Op dinsdag ben ik naar Airfield geweest. Ik heb de nieuwe headmaster ontmoet en overlegd over de aanschaf van nieuwe boeken. De overheid zal de nieuwe lesboeken aan de school geven evenals de tafels en stoelen. Dus ik heb met Shifra(Amerikaanse vrouw die samen met haar man de school aan het bouwen is) besloten om een soort van bibliotheek te gaan aanleggen. De kinderen kunnen echt niet goed lezen, dus het is belangrijk om hier mee te oefenen. Ook hebben ze hier geen woordenboeken, atlassen, posters met bijvoorbeeld het alfabet etc etc. Dus ik besloot om dat met haar te gaan kopen, met het sponsorgeld dat jullie me hebben gegeven!

Woensdag had ik met Shifra afgesproken bij haar hotel. Ze vertelde me dat de ruimte waar de bibliotheek komt nog niet klaar is. En dan alle andere ruimtes nog geen sloten hebben. Met andere woorden; er is geen plaats om de spullen die ik wilde gaan kopen op te slaan. Om de spullen van de winkels naar mijn huis mee te slepen, te wachten tot alles klaar is, daarna weer richting de grote weg mee te nemen(te voet, want bij mijn huis komen geen taxi's) daar een tro te nemen en dan naar de school te brengen. Dus Shifra wilde iets anders gaan doen, ook best dacht ik. Dus we zijn naar een dorpje buiten ho gegaan, waar ze kente weven. Shifra wilde daar voor Josef(zie foto) een speciaal kledingstuk kopen. Ik heb er een hele leuke hoed gekocht van echt kentee. Daarna zijn we weer terug gegaan naar Airfield, waar ze aan het oefenen waren voor het optreden wat ze gaan doen bij de opening.
In de avond hadden we een meeting, er zijn namelijk 3 nieuwe vrijwilligers gekomen. Een uit Nederland, een uit Zwitserland en een uit Engeland.

Vandaag weer naar Airfield geweest. Ik wil samen met Charlotte het ABC op de muren gaan schilderen in de kleuterklassen, maar de muren zijn nog niet wit geschilderd dus konden we vandaag weer niet beginnen. Maargoed, we zijn in Ghana dus als ze morgen zeggen bedoelen ze overmorgen of volgende week. Dus zijn we(charlotte, Rob, Ivo, Matt en ik) samen met de kinderen gaan sporten. Vlakbij de school is er een 'voetbalveld'... Zoiets;) En daar zijn we heen gegaan. We maakte twee teams en zijn gaan spelen. Ik bakte er natuurlijk niks van. Ik op mijn ballerina's, werkt erg goed maar niet heus. Ik had een sportbroek aan van Rob, dus ik zag er echt erg sportief uit haha. Nadat ons team een penalty moest nemen, kreeg ik die taak op me. Yes ahum. Maargoed, ik raakte de bal en ik schoot ook nog in de goede richting, maar helaas wel in de handen van de keeper. Ik moet nog leren om te richten op een ander punt dan de keeper denkt haha. Dit weekend weer een kans, want zondag na de opening gaan we weer voetballen.


Dus morgen gaan we proberen te starten met het ABC, maar wie weet kan het pas zaterdag. Ik houd jullie op de hoogte.

Voor wat nieuwe foto's: http://picasaweb.google.com/kristelvandenacker/Ghana2#

Zondag is de opening van de nieuwe school, volgende week zal ik dan boeken gaan kopen etc, want dan hoop ik dat er eindelijk sloten op de deuren zitten.

Tot snel!

Liefs Kristel


P.S. de tijd vliegt, nog 2,5 week en dan staat Pim hier op mij te wachten op Accra Airport. Niet te geloven hoe snel het gaat. Ik heb super veel zin in onze reis!


  • 11 Maart 2010 - 18:31

    Janny Piersma:

    Hoi Kristel,

    Wat leuk om je reisverslagen steeds te lezen. Je hebt al heel wat meegemaakt en hebt het nog steeds erg naar je zin. En nu nog maar 2,5 week en dan is Pim er. Dan gaan jullie lekker met z'n tweetjes rondtrekken. Ik heb ook net al je nieuwe foto's bekeken. Je krijgt zo een goede indruk wat je daar allemaal meemaakt. Nou Kristel, veel succes verder met de nieuwe school.

    Groetjes,

    Janny

  • 11 Maart 2010 - 18:34

    Ome Hein:

    Een simpele korte reactie:

    PIM VEEL PLEZIER !!

  • 11 Maart 2010 - 19:03

    Marianne:

    Hai Kristel
    Ja ja ik heb er naar uitgekeken en nu was het zover. Leuk om alles wederom te lezen. En de foto's zijn ook erg mooi. Je jurken zijn goed gelukt hè? Ik vind ze geweldig. De tas kon ik jammer genoeg niet zo goed zien. Fijn dat je nu eindelijk wat kan kopen voor de school. Ik hoop dat je snel met het ABC kan beginnen. Je zult het snel moeten doen want je tijd zit er al bijna op. Goh wat is het toch snel gegaan. Nog effies lekker genieten meissie. Tot de volgende keer.
    Knuf van Marianne

  • 11 Maart 2010 - 19:22

    Inge:

    Hoi Kristel,

    Leuk om weer een verhaaltje van je te lezen! Ik blijf het elke keer leuk vinden om ze te lezen, vooral met de foto's erbij is het leuk! Want dan herken je dingen uit je verhalen!
    Ik hoop dat je snel aan de slag kunt bij je nieuwe school! Heel veel succes daarmee! en heel veel plezier met Pim samen, geniet er nog maar lekker van met zn twee! Want voor je het weet is het voorbij!

    Xx Inge

  • 11 Maart 2010 - 21:27

    Mama:

    Hoi meid.

    Leuk om te lezen wat je de afgelopen dagen gedaan hebt. Ga de school maar mooi versieren en laat de balonnen maar knallen. Vraag maar of je zondag in de goal mag staan, misschien gaat het als keeper beter lukken.
    Ga maar leuke dingen kopen voor school, en hopelijk kan je de kindertjes de aankomende 2 weken nog veel leren.
    Veerl plezier zondag. We houden je op de hoogte van de thuissituatie, en vertel oma nog wat je allemaal beleefd hebt.
    Veel liefs en dikke knuffel van mama.

  • 12 Maart 2010 - 07:34

    Suus:

    Hey Krisje,

    Leuk om je 'gewone' week verslag te lezen. Al is een voetballende kristel op ballarinas misschien niet zo gewoon ;)

    Ik blijf je lekker volgen en genieten van je verhalen. Stuur je wat warmte op? Het is hier nog steeds te koud!

    Liefs x Suus

  • 12 Maart 2010 - 13:41

    Frans:

    hallo Kristel

    Ik wist niet dat je kon voetballen en verven dan hadden we even gewacht met schilderen thuis maar nu kun je misschien nog bij jullie pap en mam schilderen als t appartement klaar is toch hahahahaha. Ben bkij dat t nog steeds goed met je gaat maar de vooruitzichten worden steeds beter nog va zaterdag 2 weekjes en dan kan je met pim alles weer bekijken maar dan op een gezellige manier met zijn tweeen. Dan wordt het thuis nog stiller geen piepjes meer van sms jes enzo maar ja na 20 april dan zit het er weer op dus geniet nog maar even. Gisteren met pim naar de ambassade geweest en even nog in t hotel geweest naar zijn oude collega,s was erg gezellig. Zit nu een punt achter was mooi weer wel koud nog steeds dus geniet maar van de warmte daar, zul je wel aan gewend zijn nu pim nog Nou meisje nogmaals ben blij dat het je goed gaat en ik hoop dat het thuis met oma ook goed gaat. Groeten frans

  • 13 Maart 2010 - 15:55

    Jo Van De Hupsel:

    hallo buurmeisje,

    wat gaat de tijd snel.
    Ik denk rgelmatig aan je. En iedere keer wil ik je schrijven en dan komt het er weer niet van. Maar wij zijn ook druk met Tom want dat loopt allemaal niet zo lekker in Maastricht. Maar bij jullie in de familie valt het ook niet mee, ik wens je veel sterkte toe. Wij waarderen hier erg wat je daar alemaal doet en je doorzettingsvermogen nu dat het thuis moeilijk is.Over 5 weken al ben je thuis, wij zjn benieuwd naar je ervaringen.
    Het is hier heel erg koud
    geweest, het wordt nu iets warmer.
    R. en ik kijken uit naar de eerste mooie warme dag. Gelukkig beginnen de dagen nu te lengen, we hebben hier meer licht nodig na zo'n lange koude winter.
    Renee et Miguel sont toujours encore tres amoureux. Tom en Maaike ook, wat dat betreft zit dat ook goed. En natuurlijk Bontko en ik ook encore toujours amoureux. Bontko heeft een mountainbike gekocht voor tochtjes met Tom in de heuvels van Limburg.
    Nooit te oud om te leren.
    Heel veel groetjes, succes en kracht van ons voor jou en tot ziens.
    Een fijne tijd nog, Jo, Bontko en Renee.

  • 16 Maart 2010 - 13:11

    Dorianne:

    Hey hey!

    Echt super tof om je foto's te zien! (Je hebt er btw wel een paar erg charmante van mij tussen zitten..(A)Haha) De dansende kinderen bij de opening zijn echt mooi!
    Vind het leuk om te lezen dat je jezelf niet echt hebt hoeven vervelen in Ho;) Ga je missen als we terug komen in Ho.
    20 april pannenkoeken eten?:P

    Liefs, Do

  • 17 Maart 2010 - 18:18

    Jo Drenth:

    Beste Kristel,

    Op de eerste plaats gecondoleerd met het overlijden van je lieve oma. Hopelijk zullen jouw
    mooie herinneringen aan haar het verdriet verzachten. Bontko en ik gaan vrijdag naar de begrafenis. Een prachtige rouwbrief hebben we ontvangen met een beeld van Maria en Jezus door de tekst. Erg mooi.
    Vandaag ook jouw mooie kaart uit Ghana ontvangen.
    Dat vonden we erg leuk.
    Wij hebben het hier druk gehad met van alles en nog wat en vaak dacht ik aan jou en dan kwam het er weer niet van om naar jouw dagboek te gaan.
    Hartstikke trots zijn wij
    op jou en we wensen jou veel sterkte toe en daarnaast een afsluitende mooie reis met Pim door Ghana,
    Tot binnenkort,lieve groeten,

    Jo,Bontko, Renée, Miguel, Tom en Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Ho

Ghana

Recente Reisverslagen:

22 April 2010

Thuis ondanks vulkaanas

08 April 2010

Genieten

05 April 2010

Hobbeldebobbel....

31 Maart 2010

Update nog steeds vanuit Ho

28 Maart 2010

Back in Ho
Kristel

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 37434

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Stage Schotland

09 Juli 2013 - 20 Juli 2013

Oeganda

18 Januari 2010 - 19 April 2010

Ghana

Landen bezocht: