Outreach, Airfield school en weekendtripje.. - Reisverslag uit Ho, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu Outreach, Airfield school en weekendtripje.. - Reisverslag uit Ho, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu

Outreach, Airfield school en weekendtripje..

Door: Kristel

Blijf op de hoogte en volg Kristel

15 Februari 2010 | Ghana, Ho

Hoi!

Hier in Ghana gaat alles oke, de tijd gaat snel, voor je het weet is er een weer een weekje voorbij. Ik heb het goed naar mijn zin, maar soms lijkt het alsof er niks anders bestaat dan Ghana en de mensen thuis. Want je krijgt hier helemaal niets mee van het wereld nieuws, laat staan van het nieuws in Nederland. Daarom heb ik besloten vandaag maar eens eventjes wat websites te gaan bekijken, zodat ik ook weet wat er gaande is in de wereld. Ik ving namelijk op dat het niet lekker loopt met de politiek in Nederland en dat er iemand is verongelukt bij de Olympische spelen?

Afgelopen donderdag heb ik mijn eerste outreach gehad. Een hele belevenis op zich. De outreach vond plaats op een hele grote school, met ongeveer 200 kinderen. De kinderen wonen allemaal in kleine dorpjes, net zoals de kinderen van Airfield school. Eric, de medische begeleider en verpleegkundige van Projects Abroad organiseert al deze outreaches. Ik denk dat hij die dag bijna 180 kinderen heeft onderzocht. Alle kinderen krijgen die dag vitamine C tabletten en als Eric meer ontdekte bij de kinderen, bijvoorbeeld malaria of een grote wond, dan stuurde hij ze door naar Ivo/Philip/Rob/Dorianne. Deze vrijwilligers zijn al vaker mee geweest op outreach en weten hoe ze een wond moeten behandelen en welke medicijnen ze moeten geven. Eric stuurt de kinderen met een briefje naar de vrijwilligers toe en zij weten wat te doen. Ik was die dag assistent, dus ik zorgde ervoor dat alles op voorraad was. Bijvoorbeeld watten, gaas, pleisters, jodium etc etc. Maar ik had nog een taak, die vond ik in het begin wel lastig. De kinderen met een wond zijn vaak erg bang, omdat ze weten dat het pijn doet als je de wond schoonmaakt. Mijn taak was om ze vast te houden en ze te troosten als ze moesten huilen. Sommige kinderen schreeuwden en waren heel hard aan het huilen. Je wilt ze geen pijn doen, maar dat moest toch. Want sommige wonden zager er echt vreselijk uit. En één kind ging helemaal los. We hebben haar met 3 mensen vastgehouden, want ze was zo aan het bewegen en aan het huilen dat Ivo haar niet kon behandelen. Op het moment van de behandeling was ze helemaal doorgedraaid, zoveel pijn had ze. Dat was echt vreselijk om te zien. Maar gelukkig snappen de kinderen wel dat het nodig is om de wonden schoon te maken en te verzorgen. Ik was die dag de assistent van Ivo(nederlands) en dat was erg leerzaam. Hij kon al veel, omdat hij vaak mee is geweest. Ook is hij erg goed met kinderen. Als kinderen een pil moesten slikken of een kauwtablet moesten in nemen, deed hij het voor en trok gekke bekken. Dan is het voor de kinderen ook niet meer zo erg. Hij leefde wel echt me ze mee, dus was mooi om te zien hoe hij dat deed. Ik heb die dag veel geleerd, maar het was ook echt vermoeiend. Omdat je de hele dag geconcentreerd moet zijn en omdat er zoveel nieuwe indrukken op je afkomen.

Die avond hebben we een filmavondje gehouden. Hier in Ghana kun je Desperate Housewifes kopen! Ja, ja Lucky me! Dus we hebben een dvd gekocht(die had ik al gezien maar dat geeft niks), voor 1,50 euro!! Daar staat bijna een heel seizoen op. We hadden lekker op z’n Westers wat Pringles gekocht en een blikje fris en daar zaten we dan, op mijn laptop Desperate Housewifes te kijken. Was een relax avondje haha!

De dag erna zijn we, Charlotte, Audrey, Dorianne en ik, naar Airfield school geweest. In de ochtend hebben we klas 5 en 6 les gegeven. Charlotte en ik hebben Engels gegeven en Audrey en Dorianne wiskunde. Het is heel lastig om deze kinderen iets uit te leggen, omdat ze nauwelijks woordenschat hebben in het Engels. Charlotte en ik zijn tegenstellingen gaan behandelen. Maar voordat ze de tegenstellingen konden opnoemen, moesten we ze uitleggen wat de woorden betekenen. Dat was een hele klus. Gelukkig luisteren de kinderen heel erg goed en willen ze graag leren. Na de pauze, hebben we met de kleintjes bloemen gemaakt en die opgehangen. Zie de foto’s. Ook hebben we dit gedaan met klas 1 en 2. De kinderen waren heel erg blij met de bloemen en zo hebben we de school wat meer kleur kunnen geven.

Zaterdag zijn we met z’n vieren(Charlotte, Audrey, Dorianne en ik), naar Akosombo geweest en naar de kralenmarkt in Kpong. In Ho zijn we op een tro gestapt richting Kpong. Een tro is klein busje die van stad naar stad rijdt. Er zijn geen vertrektijden. Een tro vertrekt als hij vol is. Soms moet je dus een half uur wachten voordat de tro gaat rijden. In Kpong hebben we een taxi genomen naar de kralenmarkt. Daar heb ik een heleboel gekocht, zo veel kleurrijke kralen. Je koopt de kralen gewoon in de vorm van een armbandje of ketting, alleen die zijn te groot. Daarom kun je ze thuis beter uit elkaar halen en op maat maken. Na de kralenmarkt zijn we met een tro naar Akosombo gegaan. Het Afrikiko hotel organiseert boottochtjes over de Volta rivier. Zo heb je de mogelijkheid om de dam te zien, die heel Ghana van stroom voorziet. Vanuit de boot heb ik wel wat leuke foto’s gemaakt. Ook het hotel was super. Ik heb er wat foto’s van gemaakt, want dit is echt een van de luxe hotels in Ghana. Na de boottocht zijn we weer richting Ho vertrokken.

De afgelopen week heeft het in Ghana al 3 keer geregend. Maar zaterdag op zondag nacht was het echt raak. Ik werd er wakker van en ik moest mijn oren dicht houden, zo hard regende het. Als de regen hier op het dak valt, maakt dat echt een enorme herrie. Door de hevige regenval viel ook de elektriciteit uit, waardoor de ventilator ermee stopte. Met als gevolg, hitte! Ik heb ongeveer een half uur naar de regen geluisterd en daarna stopte het gelukkig. En de elektriciteit werkte daarna ook weer, waardoor mijn kamertje weer wat frisser aanvoelde.

De zondagochtend heb ik een hele grote handwas gedaan. Ik heb al mijn lakens van mijn gewassen en ook mijn allergiehoezen, dus daar was ik wel even mee bezig. Vooral het uitwringen ervan is een heel gedoe. Na de was hebben Audrey en ik onze kamer schoongemaakt en daarna zijn we naar het zwembad geweest. Omdat het Valentijnsdag was, was het gehele zwembad versierd met ballonen en andere versiersels. Echt heel erg grappig. Helaas werd het al snel heel erg druk, waardoor het zwembad echt letterlijk zwart zag van alle mensen haha! Die avond hadden we een echt feestelijk diner, want onze hostvader had speciaal voor ons gekookt. Heerlijke rijst, saus met groente(hoe is het mogelijk?) en een salade(hier wassen ze de blaadjes, maar ze drogen ze ook, dus minder kans op diaree! Plus punt ;) ). Maar dat was nog niet genoeg, want John had ook een fles champagne voor ons gekocht. Dus wij hebben even in het Frans, Engels en in het Nederlands geproost! Sante, Cheers en Proost!

Aankomende vrijdag is mijn Afrikaanse jurk klaar! Ik ben zo benieuwd! Ik denk dat hij heel mooi gaat worden, want alleen de stof is al super! Ik zal jullie de foto’s laten zien zodra hij klaar is.

Nog even een nieuwtje: Pim komt op 27 maart richting Ghana! Ik had een plan gemaakt voor de reis en deze neemt iets meer tijd in beslag dan ik had gedacht. Ook heeft Pim de tijd nodig om aan Ghana, en alles wat dat met zich meebrengt, te wennen. Daarom gaan we nu reizen van 27 maart tot en met 18 april. Op 19 april vliegen we samen terug. Ik heb er heel veel zin in en ik hoop dat we samen kunnen gaan genieten van wat Ghana ons te bieden heeft. Ik neem hem mee naar Ho, maar alle andere plaatsen die we gaan zien, zullen voor mij ook nieuw zijn. Dus dat wordt een spannende, maar leuke reis!

Allemaal heel veel plezier nog met de laatste dagen carnaval en tot snel!

Link voor de foto's:
http://picasaweb.google.com/kristelvandenacker/Ghana#

Liefs,
Kristel

P.S. Oma, ik ben blij dat je weer thuis bent. Hou je taai en veel beterschap. Tot snel!! Kusjes Kristel



  • 15 Februari 2010 - 15:07

    Frans:

    Jojo daar ben ik weer net terug van de carnaval in grave was erg gezellig. Nu kijk ik even op jou site en zie ik ineens weer een nieuwe story jesus wat maak je weer veel mee geweldig en ben blij te lezen dat je het goed naar je zin hebt houden zo he.Nogmaals hier ligt nog steeds sneeuw en is het koud.Groeten Frans

  • 15 Februari 2010 - 15:15

    Frans:

    EEEEEEEEEEEEN wat een leuke fotos en prachtige natuur en tof hotel zo te zien.
    groeten frans xxx

  • 15 Februari 2010 - 17:11

    Marianne:

    Halli hallo Kristel
    Net je nieuwe verhalen gelezen. En... weer erg leuk geschreven. Jij maakt al heel wat mee in je jonge leventje. geweldig!! Fijn ook dat het nu goed met je gaat. Zo zie je maar weer, alles went. En zo af en toe wat luxe ertussen door ( Hotels enz. )Mijn liefje wat wil je nog meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat de tijd daar snel gaat, maar wat wil je ook. Overdag doordeweek werken en in de weekenden leuke dingen doen. Ja zo gaat die tijd wel voorbij. Maar blijven genieten hoor, het komt w.s. nooit meer terug. Hier is het koud, toch probeer ik mijn rondje te lopen elke dag. het kost me moeite, maar het moet van mezelf. Ben vanmiddag niet eens naar de optocht wezen kijken, maar heb lekker geslapen.
    Vanavond wordt het voor mij geen schaatsen kijken. ( olympische spelen ) Want onze heren komen pas om 00.30 uur en dat is voor mij veel te laat. Zo Kristel, ik wacht weer op je volgende verhaal. Tot de volgende keer. Dikke knuffel van Marianne

  • 15 Februari 2010 - 17:49

    Anne:

    Heb net je foto's gezien en je verhalen gelezen (ja ik moest die van vorige week ook nog lezen, sorry.. ;)) Ik heb vandaag btw de hele middag ook Desperate Housewives gekeken, ben al best ver je met je dvd-boxen. Echt een perfecte manier om een beetje bij te komen van het afgelopen carnavalweekend :p

    Fijne week nog en k spreek je snel!

    XXX

  • 15 Februari 2010 - 18:37

    Tine:

    Lieve Kristel,

    Wat heb ik weer genoten van je verhalen super wat je allemaal doet en ziet. De foto's geven er een goed beeld van. Fijn om te lezen dat je het nu zo naar je zin hebt. Vandaag ben je al weer vier weken weg en de tijd is voorbij gevlogen. Het is ook wel fijn om alles op deze site te volgen waar je zoal mee bezig bent. Wat leuk voor je dat je mee geweest bent op outreach. Fijn dat er zoveel vrijwiligers zijn die zich inzetten voor deze kinderen. Jullie hebben de klas leuk aangekleed met super leuke bloemen complimenten hoor.
    Pim heeft zijn Ghana boek al uit. Het is echt ongelooflijk zo snel hij er doorheen was en alles heeft opgeschreven wat hij graag wil zien. Nou Kristel als ik het zie dan krijgen jullie samen drie drukke weken maar wel heel gaaf. Dit zal voor jullie altijd een herinnering blijven. Eindelijk is je pakje aangekomen en heb je even wat kun smullen van de dropjes haha.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    Liefs Tine

  • 15 Februari 2010 - 18:51

    Tine:

    Nieuws uit Nederland
    Sven Kramer heeft de eerste gouden plak binnen.
    Paar familiedrama's met alweer vaders die door het lint gaan en de kinderen vermoorden of ernstig verwonden. Kabinet blijft het oneens over de militaire missie in Afghanistan.
    Nu de gemeentenraads verkiezingen voor de deur staan blijven zij met modder na elkaar gooien.
    Woonboulevard Villa Arena waar veel winkeliers failliet gaan.
    Het weer: Er kan op sommige plaatsen nog wat sneeuwval voorkomen het vriest matig in de nacht en overdag is het om het vriespunt. Het voorjaar is nog niet inzicht.
    Morgen is er weer een nieuwe krant haha ik blijf je op de hoogte houden.

    doei de Gelderlander haha

  • 15 Februari 2010 - 21:13

    Opa:

    hallo xristel. hier even het laatste nieuws uit nederland de carneval is nog in volle gang en was weer erg mooi ook ben ik naar de carnaval geweest en wel op de vliegbasis waar wij als veteraanen waaren uit genodigt maar ik ben er niet tot de late uurtjes gebleven te veel herrie dat was dan vrijdag zaterdag geen bijzonderheden zondag hetzelfde maar maandag dus vandaag is er een ernstig trein ongeluk geburd in Belgie er zijn zeker 18 doden en meer dan vijftig gewonden waarvan veel ernstig er waren twee treinem frontaal op elkaar rereden mer een snelheid van 160 km dus je kan de ravage wel begrijpen verder de gewonen bedoeningen van wat rottigheid zoals altijd. veder heb ik je belevenissen gelezen en nie dat het goed gaat verder is Irma geopereerd en weer thuis alleen heeft zij nog wel veel pijn en moet zes weken rust houden en mag niet tillen wat voor haar erg moeilijk is met haar gezin maar ik hoor dat je moeder haar af en toe gaat helpen wat ik mooi vind want ik weet niet wat ik zou moeten doen om haar te helpen. verder heb ik geen nieuws alleen dat je Oma wel snel achteruit gaat volgen Antoine groetjes van je OPA.

  • 15 Februari 2010 - 22:24

    Sanne:

    Kristel!,

    wat fijn dat je het zo naar je zin hebt!. ik ben ontzettend blij dat ik weer lekker terug in Nederland ben maar die sneeuw hier... ik weet niet hoe het in de rest van nederland is maar bij ons sneeuwt het al een week aan een stuk. heeeel erg vervelend.. geniet jij nog maar even van die warmte daar want die ga je zeker missen!
    trouwens dat hotel waar Vanessa was geweest heten biriwa beach resort. sorry voor de late reactie...

    groetjes en een kuss,
    Sanne

  • 16 Februari 2010 - 12:00

    Suus:

    Wat een leuk bericht weer! Wij zijn weer uit gecarnavald, het was weer fantastisch. Volgend jaar moet je ook weer mee gaan :). Ik zal de fotos doorsturen want we hadden weer sjoen pêkses aan!

    Je maakt wel veel mee en veel indrukken in een korte tijd!
    Geniet er nog van want de tijd die vliegt echt om he!

    Veel liefs!

    Suus

  • 16 Februari 2010 - 15:29

    Mechteld:

    Hoi Kristel,

    weer een mooi verslag. Wat heb je al veel ervaringen opgedaaan als ik dat zo lees! Ik kan me voorstellen dat de tijd vliegt!
    Hier is het (een witte)carnaval, al weer bijna voorbij nu ik zit te typen.
    De zon schijnt eindelijk en het dooit een beetje, ben benieuwd of we de winter nu zo langzamerhand gaan uitzwaaien. Bij jou is het lekker warm, om jaloers op te worden.
    Groetjes en tot de volgende keer, Mechteld

  • 16 Februari 2010 - 16:11

    Eefje:

    Ha Kristel,

    Ik heb net je verhalen zitten lezen, gaaf zeg allemaal. Krijg helemaal de kriebels om ook daarheen te gaan, haha.
    De carnaval was idd weer erg leuk, maar ik denk niet dat je qua weer had willen ruilen. De hele tijd sneeuw en 5 truien over elkaar:) Leuk als je dr volgend jaar weer bij bent!

    Groetjes van Eefje

  • 16 Februari 2010 - 21:44

    Mama:

    Hoi meid

    Nadat we gisteren bijgekletst hadden via skype, heb ik je verslag en fotos bekeken.Erg leuk en mooie kiekjes heb je geschoten. Je maakt er met je kindjes een gezellige school van met de fleurige bloemen die jullie hebben gemaakt. Ben benieuwd naar je kralen en je nieuwe jurk.
    Vandaag een dagje gezellig weggeweest met Wil en Maria en lekker gegeten bij Den Tol, Pim was er toevallig ook aan het werk, even wat bijgepraat.
    Nou meid ik ga slapen moet morgen weer werken.
    Geniet daar nog van je kindjes en de leuke weekenden, want de tijd vliegt voorbij.
    Liefs dikke knuffel mama

  • 17 Februari 2010 - 08:42

    Mirjam:

    Indrukwekkend hoor!
    Ik vind het hartstikke knap van je, dat je dat allemaal doet!
    Ben trots op je!
    Van je ouwe juffie! :)

  • 17 Februari 2010 - 10:14

    Pim:

    Hey lieverd,
    Wat maak je toch veel mee in de korte tijd die er voorbij is gegaan.
    Hopelijk gaat voor mij de tijd nu nog een stukje sneller, want ik kan niet wachten om samen met jou door het prachtige land te gaan reizen. Zoals je weet heb ik het boek al uit en heb ik al een en ander gekocht voor onze reis. Heel veel plezier en succes en we spreken elkaar snel he schat.

    Groetjes Pim

  • 17 Februari 2010 - 19:10

    Hermien:

    Mooi verhaal,wel zielig voor die kinderen.
    Wel knap van jou,om daar mee te helpen.
    Veel sterkte en geniet van de vacantie.
    Lieve groetjes Hermien

  • 19 Februari 2010 - 00:19

    Een Fan:

    Meid geweldig allemaal, wat beleef jij veel en wat ontdek jij veel.....
    maar dat was ook jou keuze....jou doel.....haal eruit voordat je 2 nu 3 weken gaat reizen/vakantie gaat nemen! succes....succes! Ik blijf je verhalen volgen!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Ho

Ghana

Recente Reisverslagen:

22 April 2010

Thuis ondanks vulkaanas

08 April 2010

Genieten

05 April 2010

Hobbeldebobbel....

31 Maart 2010

Update nog steeds vanuit Ho

28 Maart 2010

Back in Ho
Kristel

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 37475

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Stage Schotland

09 Juli 2013 - 20 Juli 2013

Oeganda

18 Januari 2010 - 19 April 2010

Ghana

Landen bezocht: