I'm Alive! - Reisverslag uit Ho, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu I'm Alive! - Reisverslag uit Ho, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu

I'm Alive!

Door: Kristel

Blijf op de hoogte en volg Kristel

22 Januari 2010 | Ghana, Ho

Hoi allemaal!
Ik leef nog haha! In Ghana gaat alles om zijn gemakje, dus ik dacht, ik pas me maar meteen aan. Grapje! Maar het probleem was, dat de eerste dagen nogal druk waren en toen ik gisteren de tijd vond om naar het internet cafe te gaan, bleek in heel Ghana geen internet te zijn. Dus vandaar dit late bericht.

Maandag 18 januari:
Nadat ik afscheid had genomen van papa, mama, suzanne en pim ging ik door de doane. Dat was moeilijk, omdat ik best overstuur was. In de gate kwam ik tot rust en de vliegreis is goed verlopen. Ik had drie plaatsen voor mezelf, dus dat was luxe. Om 8 uur was het vliegtuig in Accra en toen ik door de doane was, wat overigens niet veel voorstelde, stond Nijame, iemand van de organisatie, mij op te wachten. Ik heb heeeel hard om hem moeten lachen, want het eerste wat hij zei was: 'Ghana is the best country in the world, you should call you mamie and tell her that you'll stay here. You mamie will say: OOOH no, don't break my heart'. En dat heeft hij gedurende de gehele taxirit herhaald!
Hij bracht mij naar het hoofdkantoor en daar kon ik slapen. Drie uur later kwam er nog een ander meisje, uit Italie, dus voordat ik sliep was het 1 uur 's nachts.

Dinsdag 19 Januari:
En om 5 uur kwam Francis, een werknemer van de organisatie, mij wekken. Om 6 uur zat ik samen met Paul, ook van de organisatie, in de bus richting Ho. Het was een lange lange reis, vol met gaten in de weg. Onderweg heb ik drie apen gezien, veel geiten en kippen, een paar honden en katten. In Ho werd ik opgehaald op het 'busstation' en daarna gingen we naar mijn gasthuis. Ik was zooo moe, dus na een korte kennismaking ben ik even gaan slapen. Om 3 uur in de middag kwam Audrey thuis, mijn franse huisgenote, en heben we kennisgemaakt. 'S avonds was de wedstrijd Ghana - Togo(Ghana heeft gewonnen) op TV en we zijn die gaan kijken in 'The White House' met meerdere vrijwilligers. In totaal zijn er zes Nederlandse vrijwilligers, drie jongens en drie meisjes. Verder een Frans meisje, mijn huisgenote, een Engels meisje: Emma, een Duits meisje: Vanessa en volgens mij heb ik dan iedereen.

Woensdag 20 Januari:
Mijn introductie zou gaan plaatsvinden om 8 uur 's ochtends, het is hier normaal om rond 6 uur op te staan dus 8 uur is dus al laat. Maar om 10 uur was MR. HII nog steeds niet bij mijn gastgezin dus ik heb Dorianne(Nederlandse vrijwilliger die achter mij woont) gevraagd hem te bellen, omdat ik nog geen Ghanese simkaart heb. Dus na 5 minuten kwam MR. HII mij halen en hij vroeg om zijn straf haha!! Dus toen heb ik hem verplicht om naar de meeting te komen. Die avond hadden we een meeting met alle vrijwilligers in 'The white house'. Dus hij is gekomen haha! Mijn introductie was erg leuk, MR HII heeft me het stadje laten zien, het internetcafe, het postkantoor, het kantoor van de organisatie en we hebben een lokale sim kaart gekocht.
'S avonds hadden we de meeting en hebben we wat gedronken in 'the white house'.

Donderdag 21 Januari:
Mijn eerste dag op school. Het was echt super druk daar, omdat iedereen aan het rondrennen was. Een schooldag ziet er ongeveer zo uit:
Om half 8 ga ik samen met Audrey naar school met John, dat is de hostfather van Dorianne(woont achter mij) en zijn kinderen. Tussen 8 en half 9 moeten de kinderen op school zijn. Van half 9 tot 9 hebben de kinderen Assembly, dan zingen ze liedjes en bidden ze. Dan hebben ze 2 lesuren, dan snacktime/pauze, dan 2 lesuren, dan lunch, dan 2 lesuren. Op dinsdag en donderdag hebben ze een extra lesuur. Dus tot ongeveer 2-3 uur hebben ze school.
De school is erg goed voor mij, ik mag alles doen wat ik wil. Ik mag kiezen welke klas en kiezen welk vak. Mijn keuze is gevallen op klas 3, kinderen tussen de 7 en 8 jaar. Vandaag heb ik ze mijn eerste les gegeven, zonder voor te bereiden dus dat was best spannend. Maar het ging heel goed en de kinderen snapte alles. Als je de kinderen iets vraagt en ze geven een goed antwoord, dan moet de hele klas klappen. Dus de helft van de les ben je aan het klappen haha!!

Vandaag heb ik voor het eerst een Ghanese maaltijd gegeten: RedRed. Dat is met bonen, een pittige rode saus en een soort van banaan, alleen het smaakt niet zo zoet. Het was lekker, alleen er zit heel veel olie in dus daarna had ik buikpijn.

Vrijdag 22 januari:
Mijn tweede dag op school. Het was erg leuk op school vandaag. Alle kinderen zijn heel vrolijk en als ze je zien zeggen ze allemaal: Hello teacher Kristel, You're welcome, how are you? En ze houden je vast aan je armen en geven er kusjes op. En als ik naar de klas loop, dan roept de ene leraar: Go and get a chair! En de andere zegt: Bring her fresh water. Haha dat is zo gek, want ik heb zelf ook handen gekregen om dat te doen, maar dat mag ik echt niet. De Franse leraar, de begleider van Audrey, koopt elke pauze iets voor ons. Of het is cola of het is brood of koekjes of gewoon water, maar altijd wel iets. Vandaag kreeg ik van mijn begleider, Teacher Michael, een soort van ijs in een zakje. Dat was super lekker. Maandag ga ik de kinderen een Nederlands liedje/gedichtje leren, maar ik weet nog niet wat. Als iemand een leuk en simpel liedje weet, dan moet je het zeggen. Misschien zingen ze het dan tijdens Assembly, met 350 leerlingen!! Dus ik moet goed mijn best doen.

Over het algemeen is mijn school best rijk. Ze hebben boeken, water, eten en grote schoolborden. Ik weet nog niet wat ze echt kunnen gebruiken. Maandag gaat Dorianne naar een arme school in een klein dorpje. Ik ben benieuwd wat het verschil is.

Morgen hebben we een Ghanese bruiloft. Het begint om 9 uur of om 10, dat weten ze nog niet(we zijn in Afrika!!) Dan moeten we naar de kerk en daarna is er een groot feest in het huis. De bruiloft is van de hostfamilie van Dorianne(woont achter mij, we delen de tuin samen). Het hele huis is opnieuw geverft voor de bruiloft en iedereen is erg druk. Heel leuk om te zien. Ik zal heel veel foto's maken, want ik denk dat er heel veel mooie jurken te zien zijn.
Zondag word mijn wasdag, want ik moet alles met de hand doen. Gisteren heb ik waspoeder gekocht en zondag zal ik eens kijken of ik talent heb haha!


Even wat gegevens van hier:

Als iemand me een kaart/brief/pakketje ofzo wil sturen dan kan dat naar dit adres:

Kristel van den Acker
c/o Projects Abroad
P.O. Box HP 1341
Ho
Volta Region
Ghana

Mijn Ghanese telefoonnummer is:
+233545313521

Dus als iemand me wil bellen, dan kan alleen niet tussen 9 uur en 3 uur NEDERLANDSE tijd, want dan ben ik op school, behalve in het weekend natuurlijk.


Link voor de foto's:
http://picasaweb.google.com/kristelvandenacker/Ghana?authkey=Gv1sRgCM7I2eaOhtzf5QE#

Liefs Kristel!

P.S. Ik heb het heel erg naar mijn zin en alle mensen zijn erg lief. Het engels praten gaat ook goed, soms dan weet ik een woord niet, maar daar hebben alle vrijwilligers last van. Het engels van de mensen hier is goed, alleen ze praten een beetje onduidelijk af en toe en met een afrikaans accent.



Ik was gisteren nog iets vergeten op de site te zetten, namelijk:
Ik wil alle sponsoren die de laatste week voor mijn vertrek nog geholpen hebben bedanken voor de bijdrage!
Ik weet nog niet waar ik het aan ga besteden, omdat ik graag nog wil kijken in arme dorpjes in de buurt van Ho. Zodra ik een bestemming heb, of meerdere, dan zal ik dat vertellen!!

  • 22 Januari 2010 - 15:36

    Kristel Van Den Acker:

    De wedstrijd was Ghana - Burkina Faso

  • 22 Januari 2010 - 16:40

    Ome Hein :

    Als ik je verslag zo lees dan denk ik dat ik hier maar stop in het onderwijs en bij jou Wiskunde en Scheikunde ga geven.
    Bij mij klappen ze als ik er niet ben!!!
    Succes en tot de volgende mail.
    Grt Hein

  • 22 Januari 2010 - 17:02

    Emma:

    Heee meisje, fijn om iets van je te horen! Ik ben blij dat je zo'n goede start hebt gemaakt. Ben benieuwd naar de bruiloft, maak maar veel mooie foto's inderdaad! Ik kan me haast niet voorstellen dat je blij bent met een koude douche, maar goed ;) Haha. Ik hoop snel weer een verslag van je te lezen! Succes, hou vol, geniet ervan etc! Liefs xxx

  • 22 Januari 2010 - 17:07

    Julien:

    Hee Kristel,

    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt, ben wel jaloers op jouw lekkere 35 graden terwijl ik hier eigenlijk ook niet mag klagen met 10 graden en zon vandaag! Maar toen ik las dat je met een wastobbe aan de slag moest was ik toch blij dat ik iets Westers zat! Als ik ergens geen talent voor heb, is het wassen, zelfs niet MET machine!
    Nog een hele fijne tijd daar en er zullen vanzelfsprekend nog heel veel mooie momenten langskomen.

    Groetjes Julien

  • 22 Januari 2010 - 17:13

    Papa:

    Hé meiske,

    Ik heb met veel interesse jouw mooie verslag gelezen en heb stellig de indruk dat je in het verre Ghana drie hele mooie maanden krijgt waarin je uitgebreid kennis kunt maken met de mensen daar en de cultuur. Ik vind het nog steeds super wat je daar aan het doen bent, en als ik je aan de telefoon heb klink je enthousiast. Dat doet me goed! Die bruiloft lijkt me super om mee te maken. Maak vooral veel foto's, want daar horen straks even zo veel verhalen bij. Ik lees graag je verdere belevenissen. Hou je goed, het is te snel voorbij!
    Groeten en een knuffel van papa

  • 22 Januari 2010 - 17:58

    Marianne:

    Hoi Kristel
    O meid wat een leuk verslag!!! En wat heb je het volgens mij getroffen. Enig zoals alles gaat. Ik denk dat we ons geen zorgen hoeven maken. Je hebt daar de 3 maanden van je leven. Kunnen oude mensen zoals ik daar ook geen vrijwilligers doen? Het lijkt me geweldig. En dan die bruiloft die je gaat meemaken, de foto`s zullen alles laten zien. Ik wacht met smart hetvolgende verslag af. Heeeeeeeeeel veel plezier en dikke knuf van Marianne.

  • 22 Januari 2010 - 18:54

    Pim:

    Hey lieverd,
    Fijn dat ik je net weer eventjes aan de telefoon heb gehad. Mooie verhalen, al wist ik de hoofdlijnen natuurlijk al van jouzelf. Ik blijf je volgen schatje. Succes

  • 22 Januari 2010 - 19:00

    Suus & Sander:

    Hey Kris,

    Wat een super leuk verhaal! Wij zijn benieuwd naar de fotos van de school en kinderen!

    Je klinkt enthousiast en volgens ons ga je nog heel veel mooie dingen beleven.

    Veel plezier bij de bruiloft! Misschien verander ik daarna nog van jurk ;).

    Ik heb wat leuke kinderliedjes, zal ze op de mail zetten!

    Geniet ervan en succes met de was!

    Liefs xxx Suus en Sander!

  • 22 Januari 2010 - 19:31

    Tine:

    Wat eenleuk reisverslag en fijn dat je het goed maakt. Het lijkt me enig om met de kinderen bezig te zijn daar zijn ze nog echt dankbaar. Ook leuk voor je dat het goed klikt met je huisgenote.
    We hebben je net gesproken en aan je stem horen we dat je het super naar je zin hebt. We blijven je verhalen volgen. Geniet morgen van het feest en nu nog even de kerk mooi versieren hoor!
    Fijn weekend en liefs van ons

  • 22 Januari 2010 - 19:34

    Mama:

    Hoi meid,

    Je hebt er een heel leuk verslag van gemaakt, ondanks dat wij aan het chatten waren en ik je elke keer vragen stelde.
    Je hebt het erg naar je zin zoals jij mij vertelde en dat doet mij erg goed. Ik hoop dat je morgen een leuke bruiloft hebt, ben benieuwd hoe die daar wordt gevierd. Geniet van je schoolkindjes en alles wat je nog verder onderneemt. Ik verheug me al op je volgende verslag.
    Groetjes, liefs, knuffel mama

  • 22 Januari 2010 - 20:58

    Mirjam Holtman:

    Hoi Kristel,
    Leuk om je verslag te lezen. Je huis ziet er nog vrij modern uit. Fijn dat je al zo snel leuke contacten hebt. Ik weet van Lisa dat ze het in het begin erg vermoeiend vond om Engels te praten en dat het lastig was om je gevoelens goed weer te geven. Gelukkig went dat snel. Straks droom je in het Engels.
    Bijzonder hoor dat je al direct een bruiloft gaat meemaken.
    Groetjes van Mirjam

  • 22 Januari 2010 - 21:03

    KRISTEL:

    HALLO KLEINE MEID HIER EVEN EEN DANJE VOOR JE MOOIE VERHAAL GA ZO DOOR EN JE ZAL NOG VEEL MOOIE. MAAR IK LEES DAT JE DE WAS MET DE HAND MOET DOEN , NOU IK HEB HIER NOG EEN WASBORD OP DE ZOLDER LIGGEN EN DAT ZOU NU VOOR JE WEL EEN UITKOMST KUNNEN ZIJN MAAR IK KAN HET NIET EVEN KOMEN BRENGEN , MAAR IK ZAL IN GEDACHTEN WEL VOOR JE WASSEN NU MEISJE IK HEB HEEL JE VERSLAG ZITTEN LEZEN EN ERVAAR MIJN EIGEN AVONTUURLIJKE LEVEN OOK BIJ JOU

  • 22 Januari 2010 - 21:59

    KRITEL:

    DAT MAILTJE VAN DAT WASBORD WAS VAN JE opa

  • 22 Januari 2010 - 21:59

    KRITEL:

    DAT MAILTJE VAN DAT WASBORD WAS VAN JE opa

  • 23 Januari 2010 - 00:08

    Lisa :

    Hee kristel!
    wat leuk om wat van jou te horen! ik vond het echt heel jammer dat ik geen afscheid van je heb kunnen nemen, heb de afgelopen dagen aan je gedacht en ik hoop dat het allemaal lukt daar :) ik ben trots op jou, vergeet dat niet! Ik mis je, en ik hoop dat het allemaal goed gaat daar! Leuk verslag & Leuk om die foto's te bekijken! ik spreek je hopelijk snel weer.

    Dikke kuss,
    liefs je nichtje Lisa!

  • 23 Januari 2010 - 00:13

    Tante Irma:

    He Krissie, leuk je verslagen te lezen, klinkt heel druk ipv even rustig aan. Lijkt me heel gezellig daar, en je valt op z'n uje's gezegd wel meteen met je kont in de boter met een bruiloft..toch. Nou geniet er maar van meisje, veel plezier daar, groeten vanuit Veghel dit keer, zit op mijn werk nl. Doeg tot volgende keerx

  • 23 Januari 2010 - 10:00

    Frans:

    hallo kristel ik zie dat je het kai goed naar je zin hebt daar ben ik erg blij mee want het is toch iets hoor zo ver weg maar je hebt het overleeft tot nu toe (i,m alive)hahaha. Ik zie dat je een goed onderkomen hebt en gezellige mensen om je heen alleen die foto met zn tweeen was schrikken hahahaha. eeen 2 pessoons bed ???? hihi dat was jij natuurlijk ook gewend heb je dat gevraagd een 2 pers kamer ??? Wat ik wel even wil zeggen dat je in die landen voorzichtig moet zijn met sla ed als dat in hun water gewassen is dat was in zuid afrika ook een boosdoener dus let op voordat je ziek wordt. verder wens ik je nog heeeeeeeeeel veel plezier daar en blijf schrijven dat is wel fijn van de tegenwoordige communicatie die mogelijk is. Oja wat ik nog wilde vragen als wij jou bellen zijn dat dan jou kosten if van de beller?? Nou Kristel ik stop er maar mee ga zo met Pim mee naar Kijkduin ga dan ff lekker den haag in en vanavond weer samen terug.
    Heel veel xxxxxxxx van mij en tot gauw horens

  • 24 Januari 2010 - 09:42

    Suus & San:

    Leuke fotos zeg!
    De link naar picassa werkt prima :)

    Leuk ook om het straatbeeld daar te zien, en hoe wit je eigenlijk bent ;).

    Fijne zondag
    x S & S

  • 24 Januari 2010 - 12:51

    Anne:

    Heej Kris,

    Echt gaaf om te lezen dat je het zo leuk hebt! Inmiddels is de bruiloft alweer voorbij en ben je nu denk ik druk aan het wassen ;) haha. Veel plezier nog de komende week met werken en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal :p

    Kus

  • 24 Januari 2010 - 15:42

    Hanne:

    Hey meis!
    Leuk om zo even een bericht te lezen. Ik las 'm vandaag pas volledig, voorheen nog niet echt de tijd gehad, maar het klinkt wel echt tof!
    Een goede start scheelt natuurlijk al de helft!
    Ik ga nu nog even je foto's bewonderen; ik ben ook erg benieuwd naar die van de bruiloft.
    xX, Hanne

  • 24 Januari 2010 - 20:57

    Jo En Bontko:

    Wij zijn blij om wat van je gelezen te hebben. Het gaat je goed gelukkig.
    Je gaat natuurlijk wel even mooi je frans ophalen met je franse huisgenote! We wensen jou daar een geweldige tijd toe. We blijven je volgen. Groetjes van je ex-buurtjes. Jo en Bontko en Renée.

  • 25 Januari 2010 - 09:17

    Eric:

    Klinkt echt heel mooi allemaal! je kan maar beter beginnen met alles opschrijven. Met al die indrukken ben je aan het eind misschien alweer een hoop vergeten;)!
    heel veel succes nog daar en vooral plezier!

    Groetjes Eric

  • 25 Januari 2010 - 15:04

    Mechteld:

    Hoi Kristel,
    leuk om te lezen je verslag!
    Fijn dat je goed bent aangekomen en al meteen wat contacten hebt kunnen leggen. Dat maakt eht meteen minder eenzaam denk ik.
    Veel plezier en ik blijf je verslagen natuurlijk lezen. Groetjes Mechteld

  • 25 Januari 2010 - 17:57

    Frans:

    Hey Krissie ik hoorde van pim dat je moet verhuizen naar andere woning dus even vervelend maar hier kom je ook wel weer over heen denk ik toch? ik hoopm dat je dan weer de goede weg oppakt en geniet van wat je graag wilde. Ik schrijf dit vanaf mijn werk dus dan weet je dat het niet zo druk is. Ik kijk ook elke dag op je verslag of er weer wat nieuws gemeld is maar dat wacht ik wel weer rustig af nogmaals tot gauw horens of schrijfs groeten mij

  • 27 Januari 2010 - 09:55

    Frans:

    Hallo Kris

    Ik hoop als je dit leest dat alle ellende (ziek zijn) weer voorbij is en dat je maar weer snel mag gaan genieten heel veel groeten van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Ho

Ghana

Recente Reisverslagen:

22 April 2010

Thuis ondanks vulkaanas

08 April 2010

Genieten

05 April 2010

Hobbeldebobbel....

31 Maart 2010

Update nog steeds vanuit Ho

28 Maart 2010

Back in Ho
Kristel

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 37431

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Stage Schotland

09 Juli 2013 - 20 Juli 2013

Oeganda

18 Januari 2010 - 19 April 2010

Ghana

Landen bezocht: