Hobbeldebobbel.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu Hobbeldebobbel.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kristel Acker - WaarBenJij.nu

Hobbeldebobbel....

Door: Kristel

Blijf op de hoogte en volg Kristel

05 April 2010 | Ghana, Tamale

Zo, daar zijn we weer...

Afgelopen donderdag zijn we vertrokken richting Koforidua. Dat was een hele trip. We moeten zeggen dat we liever in een achtbaan in Six Flags hadden gezeten, dan in deze Tro. Die man reed echt als een gek en de weg was niet bepaald goed. Zoals de titel zegt: hobbeldebobbel en bult hier en daar;) Maar goed, in de middag kwamen we aan in Koforidua waar we naar de kralenmarkt zijn geweest. Natuurlijk heb ik daar weer het een en ander gekocht en Pim struinde braaf alle kraampjes mee af. Het hotel waar we sliepen was oke, alleen het was bloedheet in onze kamer en het bad bevatte nogal veel zeep/kalk resten. Charlotte heeft er een foto van, zodra we die hebben, zullen jullie deze zien! 's Avonds viel de stroom uit door de hevige regen- en onweersbuien. Dat was wel knus met zn 4en(charlotte en emma waren ook nog bij ons) in het restaurant met een kleine ledlantaarn;). Was een gezellige avond!

De dag erna zijn we rond half 9 vertrokken naar Kumasi. We wilden graag een Tro met airco, maar deze waren niet beschikbaar of we moesten 4 uur wachten. Nou nee bedankt, dus we besloten in een tro te gaan met arko(alle ramen kunnen open haha;) ). Wat natuurlijk lekker heet was, als er lucht van 38 graden naar binnen wordt geblazen. Maar dat mocht de pret niet bederven natuurlijk. De weg viel wel mee, alleen het begin was slecht. Daarna reden we op de 'hoofdweg' van Ghana. Ja die bevat zelf een uitvoegstrook en een invoegstrook. En een fietspad naast de weg waar men 130 rijdt.:)

In Kumasi zijn we vreselijk afgezet door de taxichauffeur maar het hotel wat we hadden uitgekozen maakte alles goed. Super netjes hotel, aardige mensen en een nette badkamer! Dus genoten van een lekkere koude douche en daarna even in het mini zwembadje pootje zitten baden. Ik ben inmiddels in een mooi boek begonnen en Pim wijkt niet meer van zijn beste vriend af: sudoku boekje?! :)
De bewaker van het hotel zit altijd voor het hotel onder een afdakje. Wij wilden net beltegoed gaan kopen toen het begon te druppelen. We vroegen aan de bewaker waar je het kon kopen en hij zei ik ga het wel even halen. Hij was net 10 stappen op weg, begon het te regenen. Een regenbui waar je U tegen zegt. Echt zo heerlijk verkoelend, ik hou van regen hier! Maar die man werd dus zeik nat!! Echt sneu dus hebben we hem maar wat gegeven. Hele lieve man die er wel om kon lachen. Uiteindelijk zijn we nog even onder het mini afdakje blijven staan, maar het begon zo te waaien dat we toch nat werden. Dus even een snel sprintje naar binnen, wat niet mocht helpen. Helemaal doorweekt in 10 meter ofzo. Echt gekkeweer!

De volgende morgen stonden wij om kwart over 6 op het STC busstation(een particulier busbedrijf dat het openbaar vervoer regelt tussen grote steden in Ghana). We wilden graag kaartjes kopen voor de bus van 7.00 uur naar Tamale, maar die waren al uitverkocht?! Normaal gesproken is dat totaal geen probleem, maar ik denk omdat het paaszaterdag was dat het zo druk was. Ook ging er die dag maar 1 bus ipv 2. Dus gingen we opzoek naar een Tro met airco. Maar die waren er niet volgens alle Ghanezen die zich daar bevonden. Uiteindelijk heeft een taxichauffeur ons naar een ander klein trostation gebracht, waar de meeste mooie(ahum ahum) tro's stonden. Een van die tro's zou ons naar Tamale brengen in 8 uur tijd. Nouja, we wilden er heen en aangezien we al hotels hadden geboekt hadden we ook weinig keus. Dus wij in die tro. Niet echt bestemd voor mensen die claustrofobisch zijn, want die stoelen stonden zo dicht op elkaar dat ik er in het begin helemaal gek van werd. Toen ik wilde drinken uit een grote fles water ging dit niet. De stoel voor mij stond te dicht op mij, waardoor ik schuin moest gaan zitten om te drinken. Echt idioot. Zien jullie het al voor je?! In Ghana kan alles blijkt wel:)
Alle bagage werd in de tro gepropt en boven op de tro gepropt en met touwen vast gebonden. Bij elke bult die we tegen kwamen dacht ik: nee laat de bagage alsjeblieft vast zitten. En we zijn wel 8 vrachtwagens gepasseerd die op z'n kant lagen door de hobbeldebobbels in de weg;)
Maar na 8 uur en 15 minuten kwamen we in Tamale aan. Dus zoals beloofd op tijd. In de tro hebben we ook nog 2 Duitse meisjes leren kennen die samen met een jongen uit Togo(de vriend van een van de meisjes) ook aan het reizen waren richting Mole. Erg aardige mensen en die zijn in hetzelfde hotel gegaan als wij.
Gelukkig een met airco. Want in Tamale is het ongeveer 50 graden. Je smelt haast de straat af dus airco is erg welkom hier. Helaas vond onze airco dat we niet mochten slapen, want deze was nogal nadrukkelijk aanwezig... In het begin erg grappig, omdat het geluid niet om aan te horen was. Daarna hooguit irritant. Dus hebben we de ventiltor aangezet die wel stil was:D

Om half 4 in de morgen(nacht) zijn we, samen met de Duitsers, naar het MetroMass station gegaan in Tamale(MetroMass is een door de overheid georganiseerd busbedrijf die door heel Ghana rijdt). Zo ook naar Mole national park en bijvoorbeeld het plaatje Wa. We wilden graag kaartjes hebben voor de bus naar Wa, omdat deze bus in goede conditie is vergeleken met de bus direct naar Mole national park. Daarom waren we zo vroeg op, omdat in onze reisgids stond dat je vroeg op het station moest zijn om kaartjes te kopen. De kaartjes kun je volgens de gids alleen kopen op de dag zelf. En dat is normaal gesproken ook altijd zo. Echter toen wij daar aankwamen, bleken alle kaartjes de dag ervoor al verkocht te zijn en hadden we dus geen enkele kans op de bus naar Wa. Ik denk dat het door Pasen kwam. Een vrouw wilde ons graag helpen en probeerde de busconducteur over te halen om ons toch een plaats te geven voor 1 cedi pp extra. De vrouw zei dat het gelukt waren dus ik stond al in de bus toen de chauffeur zei dat ik weer uit kon. Echt zo balen!! Dus wij kaartjes gekocht voor de bus direct naar Mole om 14.00. Deze bus is in slechte conditie, dat komt door de weg er naar toe. Meer dan de helft is een zandweg, dus dan raad je het wel. We zijn terug gegaan naar het hotel, omdat Pim niet echt fit was. Daar hebben we alsnog ontbeten en geprobeerd nog even te slapen. Om half 1 zijn we terug gegaan naar het busstation, want de Duitse mensen wilden graag wat kopen daar. Daarna hebben we gewacht tot de bus kwam. Om half 2 moesten we instappen stond op het kaartje en om 2 uur zou deze vertrekken. Om tien over 2 kwam er een bus aan waar we in mochten. De bagage lag er al in en ineens werd er wat omgeroepen. De bestemming van de bus wordt veranderd, de mensen naar Mole worden geplaast in een andere bus die zo snel mogelijk zou arriveren.... Na de hele middag wachten op het station tussen geiten die dood lagen te gaan en de vloer bedekt met vanalles en nog wat(je wilt het niet weten) hadden we het wel gehad. Midden in de zon en geen bus. Dus om 5 uur hebben we besloten om niet meer te gaan. We waren allebei helemaal kapot van al het reizen, het wachten, het onregelmatig eten door het reizen etc etc. Uiteindelijk van half 4 'snachts tot 5 uur smiddags gewacht op een bus..
We zijn naar een hotel gegaan om even een dag uit te rusten en daarna zouden we bekijken wat de nieuwe plannen zouden worden. Alsnog naar Mole was geen optie, aangezien er de dag erna geen bus ging en de bus in de middag(als die al gaat) heel laat aankomt. Dan zouden we maar 1 volle dag hebben in het park ipv 2,5 als alles goed was verlopen. En 1 dag is echt te kort. Doordat het nu dus vakantie is voor de scholen en dus voor de meeste vrijwilligers die lesgeven, zitten veel hotels vol. Maargoed, de tijd in Mole konden we dus zowieso niet verlengen, dus hebben we moeten besluiten hier niet meer heen te gaan.
De Duitsers zijn wel blijven wachten en uiteindelijk kwam de bus om 20.00 uur aan op het station in Tamale en de Duitsers arriveerde om 1 uur snachts. Pfff...

Dus nieuwe plannen want vandaag zijn we redelijk uitgerust van een goede nacht met een stille airco. Het hotel hier is super, bijna te super voor Ghanese hotels hier. Maar goed.. Morgen vliegen we een binnenlandse vlucht naar Accra en gaan we met een Tro naar Cape Coast. Dan zullen we de kust gaan verkennen tussen Accra en Ivoorkust. Daar zijn een heleboel plaatsen en dingen die we kunnen bezoeken. Ook maken we nog een uitstapje naar Kumasi om daar James (een Nederlandse Ghanees, die hier een huis heeft waar we mogen slapen en oud collega van Pim in Den Haag) te zien en wat leuke dingen mee te ondernemen. We hopen alsnog veel uit onze reis te halen, ondanks de tegenslagen. Want paar dagen waren niet echt leuk, het bestond vooral uit wachten, teleurstellingen, zweten en wachten. Maar nu vol frisse moed op naar het minstens 15 graden koudere zuiden van Ghana.

De foto's van de afgelopen week volgen nog!!

Tot snel!
Liefs Kristel en Pim

• 05 April 2010 - 16:53

Suus:

Wat een hitte zeg! Daar kan ik me niets bij voorstellen. Jammer dat de reisplannen niet helemaal lopen zoals gepland, maar ook dat hoort bij het backpacken.
    Ik ben benieuwd naar de fotos en de vervolgverhalen.
    In welk goed boek ben je begonnen? Komt het uit mijn kast?

Veel plezier nog en tot snel!

x Suus

• 05 April 2010 - 16:58

Dutchie:

Beste Dutchie,

een tip, mocht je voor je volgende visit naar Accra accomodatie nodig hebben. visit www.dutchiegoesghana.com

• 05 April 2010 - 18:53

Marianne:

hallo saampjes
    Ach toch wat vervelend allemaal, en dat wachten in die hitte. Niet echt heel erg fijn , nee ik kan me voorstellen dat het een beetje teleurstellend is. Maar............geen nood, alles komt goed en jullie gaan nog veel leuke dingen doen die wel goed gaan. Ik weet het zeker. En.... Pim heel knap van jou, dat je ondanks de hitte, je hersenen nog zo goed kan gebruiken dat je nog sudoku kan spelen. Ha ha
    Nou luitjes heel veel plezier samen en nu voor de komende tijd toi toi toi. Geniet ervan.
    Dikke knuf van Marianne

• 05 April 2010 - 21:35

Tine:

Hoi Pim en Kristel,

Wat kan het toch anders lopen dan jullie gepland hebben. Gelukkig kunnen jullie blijven lachen en is er weer een goed alternatief gevonden. Dit avontuur vergeten jullie nooit en neem je altijd met je bagage mee. Ieder jaar als het pasen is, zul je aan deze dagen denken. Goed gedaan om even bij te komen in een airco hotel en even iets anders doen dan reizen. Voor morgen een goede vlucht en heel veel plezier samen nog in het hobbeldebobbel Ghana.

Heel veel liefs van Tine

• 06 April 2010 - 08:35

Frans:

Hey hobbelaars
    Wat een grappig verhaal weer meid je moet later schrijfster worden van leuke verhalen ik lach me dood als ik dit allemaal lees ondanks de teleurstellingen blijven jullie erg optimistisch en pakken jullie gewoon weer iets nieuws op GEWELDIG. Je ziet wel je kunt vanalles plannen maar er zitten letterlijk en figuurlijk altyd hobbels op het pad. Teleurstellingen horen ook bij het leven ik kan er overe meepraten hahaha geintje.
    Maar ondanks alles hoop ik dat de rest van de reis WEL loopt zoals jullie willen,ik denk het wel , meestal maak je zoiets maar 1 x mee op een reis dat weten tine en ik ook wel hebben we ook vaak meegemaakt. Nogmaals ik hoop dat de vliegreis naar Accra goed is verlopen en geniet er verder van doe vooral ook rust nemen tussendoor ERG belangrijk. heel veel plezier en ik ben erg trots op juliie dit vergeet je je hele leven niet meer reizen vergeet je nooit andere dingen wel doeiiii hvj allebei xxxxxx

• 06 April 2010 - 15:10

Kristel:

Ja suus jouw boek! Bijna uit:( had er meer mee moeten nemen! We zitten nu in Wineba, vlak bij Cape Coast heerlijk aan de zee! Ik denk bijna 20 graden koeler! Echt top haha!

• 06 April 2010 - 15:13

Kristel:

Oooh stom, ik bedoel biriwa ipv winneba.. het lijkt ook allemaal op elkaar hier! Maargoed het zegt jullie toch niets..

• 06 April 2010 - 20:43

Mama:

Hoi Kristel en Pim

Wat hebben jullie wat afgehobbeld de laatste dagen, maar gelukkig is het weer goed gekomen.
    En die hitte had ik niet overleefd.
    Veel plezier op Cape Coast, gelukkig is het daar wat koeler.
    Het uitstapje naar Kumasi wordt volgens mij ook heel gezellig, die nederlandse Ghanees kan jullie mooie plekjes van Ghana laten zien, genieten dus, want het einde komt in zicht.

Liefs mama

• 07 April 2010 - 06:19

Suus:

tja, ik had nog zo gezegd neem dat dikke boek mee.
    Maar een geluk, ik zal volgend weekend mam de andere boeken van die schrijfster meegeven, dan kun je 20 april gewoon verder gaan met lezen ;)
    Ik heb mijn boek ook uit, was echt mooi!
    Veel plezier nog!
    x Suus

• 04 Mei 2010 - 20:33

Hoi,
    5 april.....
    De foto's van de afgelopen week volgen nog!!
    ben benieuwd!
    In afwachting!!!!!