De eerste paar dagen in Rutherglen, Glasgow! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Kristel Acker - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in Rutherglen, Glasgow! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Kristel Acker - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in Rutherglen, Glasgow!

Blijf op de hoogte en volg Kristel

11 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Hi!

Zo, mijn eerste verslag vanuit Schotland. Afgelopen woensdag zijn Majorie(een klasgenootje) en ik geland hier in Glasgow. De reis was goed verlopen en eenmaal op het vliegveld stond Paul(de broer van onze leerkracht) ons op te wachten. Hij bracht ons netjes thuis, legde alles uit wat we moesten weten van het huis en ging daarna richting zijn zus. Wij wonen de aankomende maand in zijn huis en hij zal over een kleine week richting Nederland vertrekken om onze leerkracht(zijn broer dus) op te zoeken. Ja ja, snappen jullie het nog? Om het ons zo goed mogelijk naar de zin te maken, heeft de kasten zo goed als leeg gemaakt. Een kleding kast waar je u tegen zegt, maar met maar 20 kg uit mijn koffer kan ik deze bij langer na niet gevuld krijgen. Maar goed, wat niet is kan nog komen....

Donderdag zijn Majorie en ik eerst zelf de omgeving gaan verkennen. We zijn richting de hoofdstraat gelopen en daar tot de ontdekking gekomen dat de supermarkten daar vooral fastfood uit de vriezer verkopen. We kregen al snel een eenzijdig beeld van de supermarkten hier in Glasgow. Eigenlijk bestond de supermarkt uit een grote vriezer. Na onze wandeltocht die vooral bestond uit winkeltjes kijken, ons verbazen over de mensen op straat(hele jonge (tiener)moeder en erg veel mensen met ontzettend veel overgewicht) en het bezoeken van de supermarkten, zijn we toch weer richting huis gelopen. Paul zou ons die middag op komen halen en ons Glasgow laten zien. Hij heeft ons de stad laten zien, het centraal station en daarna zijn we naar een 'goede' supermarkt gereden. Deze is 24/7 open(!!!) Majorie en ik hebben daar even flinke inkopen gedaan, aangezien we nu mooi een auto tot onze beschikking hadden. Dit boodschappen doen duurde ontzettend lang (ja, de winkel was erg groot). 's Avonds zijn Celine en Denisa aangekomen en vanaf nu zijn we dus met z'n vieren.

Op vrijdag stond de kennismaking met de stageschool op de planning. Op de een of andere manier was ik helemaal niet zenuwachtig. Meestal kan ik me daar toch best druk over maken, maar nu totaal niet. Paul zou de hele dag voor taxi spelen en dat is aardig gelukt. Eerst hebben we Majorie naar haar school gebracht in Hamilton. Daarna zijn we doorgereden naar mijn school: Rigside Primary School. Rigside is een plaats van vier straten bovenop een heuvel. Er is niks, behalve hele kale straten en grauwe huizen. Behalve het uitzicht, is er geen reden om deze plek te bezoeken. Ja en daar ga ik dan stage lopen, klinkt inderdaad niet echt als een feestje. Maar zodra je de school binnenloopt, voel je een bepaalde sfeer en gezelligheid. Ik werd heel vriendelijk ontvangen door de deputy head teacher(de tweede directeur). Zij gaf me een rondleiding door de school en stelde me in alle klassen voor. De kinderen waren allemaal erg nieuwsgierig, maar toen ze hoorden dat ik uit Nederland kwam, viel al gauw het kwartje bij alle kinderen. Blijkbaar wisten ze er allemaal van. Uiteindelijk kwam ik bij mijn klas uit (groep 6,7,8 en in Schotland heet dit P5-6-7). De klas bestaat uit maar 19 kinderen. De kinderen mochten me een paar vragen stellen en de eerste vraag die ik kreeg was: 'Wat was je eerste indruk van de school toen je binnenkwam?'. Wauw.. die zag ik niet aankomen. Eerst een compliment voor de goede vraag en daarna de vraag beantwoord zoals ik hierboven al beschreef. Het kind knikte tevreden en sloot zich helemaal aan bij mijn antwoord. Daarna kreeg ik vragen als: 'Wat is voetbal in het Nederlands?'. De leerkracht van de klas en tevens mijn mentor, Rebecca, heeft de kinderen gevraagd om rustig te praten en duidelijk te articuleren. Ze praten namelijk erg snel en met een erg overheersend Schots accent.

Maandag begint de stage echt en dan zal ik om 8 uur de trein nemen van Rutherglen(wijk waar we wonen in Glasgow) naar Larkhall. Daar staat de deputy head teacher me dan op te wachten en samen rijden we naar Rigside. De reis naar dit afgelegen plaatsje duurt op deze manier 50 minuten. Ook zal ze me 's avonds weer op het station van Larkhall afzetten.

Na mijn bezoek aan de stageschool, zijn we Majorie op gaan halen. Zij had intussen al behoorlijk de tijd gehad om kennis te maken. Paul heeft ons daarna uitgenodigd voor een lunch en nam ons mee naar een super leuk theehuis op een heuvel. Super mooi uitzicht en een goede sandwich!
Na de lunch zijn we richting huis gereden en daar hebben we geruild. Celine en Denisa richting de stageschool en wij konden lekker gaan relaxen. Dit relaxen werd een ‘powernap’ en uiteindelijk ben ik een diepe slaap beland. Ik was kapot, maar vooral van de taal en het concentreren op wat ze precies zeggen. Uiteindelijk was ik klaar om mee te gaan richting de pub om daar een paar drankjes te doen. We waren uitgenodigd door Mhain(je spreekt het uit als Mary) en zij is het nichtje van Paul en dus ook van mijn leerkracht Stephen. Het was een gezellig pub en ze hadden erg lekkere coctails.

Vandaag hebben we een rustig ochtendje gehad en 's middags zijn we lekker Glasgow wezen verkennen. Daar heb ik een OV kaart gekocht, zodat ik een maand lang alle bussen, treinen en metro's kan gebruiken rondom Glasgow. Een rib uit mijn lijf, maar zo kan ik me wel vrij verplaatsen. En ik moet 5x per week van Glasgow naar Larkhall, dus weinig keus was er niet. Op het einde van de dag zijn we met zijn vieren in een pubje wat gaan eten. Een flinke burger en als toetje een heerlijke cheesecake. En deze verwennerij was niet het enige, ik heb ook nog eens de hele dvd box van Sex and the City op de kop weten te tikken voor een redelijke nette prijs. Happy girl :)

Deze week volgt er een update van de stage!
See you later!
Kristel

  • 11 Mei 2014 - 09:14

    Petra:

    Hoi meid,

    Zo te lezen heb je al weer veell indrukken opgedaan.
    Leuk om te lezen.
    Succes maandag met je eerste stage dag, maar dat gaat je zeker lukken na je kenningsmaking van afgelopen vrijdag.
    Geniet ervan en veel plezier met je huisgenootjes.

    Liefs mama

  • 11 Mei 2014 - 10:39

    Suzanne:

    Hey Sis,

    Wat een leuk stukje heb je geschreven en een heleboel indrukken. En dat in Schotland, zo'n Westers land.
    Het beeld wat je geeft klopt wel gedeeltelijk...dan komt o.a. door het vele eten (pubfood, fastfood, diepvriesfood) en door de lekkere pints.
    Ik ben benieuwd naar je avonturen tijdens de stage en hoop dat het accent geen belemmering vormt. :).

    Ow..en wat die dvd box betreft. Dichthouden! Die kijken we gezellig samen in Nederland :)

    Liefs Suus

  • 11 Mei 2014 - 16:29

    Marianne:

    Hoi Kristel,

    Tjeminee je bent er net en al zoveel gezien en gedaan. Wel heel leuk hoor. Maar al dat fastfood,,,,,, ha ha ha ik zie het al helemaal voor me. Kristel komt terug als een tonnetje. Kun je hier mooi weer gaan lijnen. Maar eerst genieten en alle indrukken verwerken. Heel veel succes met beginnen maandag en veel plezier met gezelligheid gewenst. Dikke knuffel van Marianne. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristel

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 37449

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Stage Schotland

09 Juli 2013 - 20 Juli 2013

Oeganda

18 Januari 2010 - 19 April 2010

Ghana

Landen bezocht: