Loch Lomond en de eerste dag stage - Reisverslag uit Rigside, Verenigd Koninkrijk van Kristel Acker - WaarBenJij.nu Loch Lomond en de eerste dag stage - Reisverslag uit Rigside, Verenigd Koninkrijk van Kristel Acker - WaarBenJij.nu

Loch Lomond en de eerste dag stage

Blijf op de hoogte en volg Kristel

12 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Rigside

Good afternoon everybody!

Vandaag een verslag vanuit Rigside, aangezien ik hier nog een aantal uurtjes te vertoeven heb voordat ik mijn lift naar huis ga krijgen.

Gisteren zijn we naar Loch Lomond geweest samen met Anne-Marie en Pau(beide familie van mijn leerkracht). Zij stonden erop om ons een dagje mee te nemen om de omgeving en vooral de mooie natuur te laten zien. Het weer begon goed met een stralende lucht afgewisseld met wat stapelwolken. Helaas werd het weertje wat minder naarmate de dag vorderde, dus eenmaal aangekomen bij Loch Lomond begon het zachtjes te regenen. We zijn daarom eerst een gezellig restaurantje in gegaan om daar te lunchen. Anne-marie wilde ons trakteren dus ze stond erop dat we na onze soep ook nog een toetje namen(m.a.w. taart, scones, koek en cake). Wat een straf wat dat.. We konden niet kiezen dus we hebben vijf verschillende dingen bested en daar samen van zitten snoepen. Ik was helemaal weg van de worteltaart en de scone, dus een balans dag is welkom vandaag ;)

Met een te goed gevulde maag zijn we een korte wandeling gaan maken. We hebben een kerkje bezocht en daarna hebben we langs het water gelopen. Het uitzicht was geweldig, vooral met de kleine eilandjes in het midden van het meer. De straatjes in het dorpje zijn erg smal en de huizen zijn klein. Dit alles gaf een gezellige uitstraling aan het dorpje.

Na ons bezoek aan Loch Lomond heb ik gekookt voor de rest van de groep en daarna had ik even behoefte aan tijd voor mezelf. 24/7 bij elkaar op een lip zitten eist zo zijn tol. Ik heb een warm bad genomen en ben daarna lekker lui in m'n bed gekropen.

Vandaag stond de eerste stagedag op de planning. Om half zeven ging de wekker en ging ik me klaarmaken om te gaan. Om ongeveer kwart voor 8 liepen Majorie en ik richting Rutherglen station om daar te trein van 08:06 te halen. We waren veel te vroeg, maar we wisten niet precies hoe ver het was. Majorie stapte uit op Hamilton-West en ik een paar stations verderop in Larkhall. De trein zou eigenlijk om half 9 moeten aankomen, maar ik was er pas tien over half 9. De deputy head teacher stond netjes op mij te wachten met haar Fiatje 500 ( :D ), maar we moesten behoorlijk doorrijden om op tijd op school te komen. Ik werd hartelijk ontvangen door de leerkrachten en daarna ook door mijn klas. De kinderen lijken het erg leuk te vinden dat ik er ben en zijn erg nieuwsgierig naar de taal. Morgen zal ik starten met de Nederlandse lessen voor mijn onderzoek, maar vandaag heb ik vooral gekeken naar hoe het gaat in de klas en hoe een 'normale' dag eruit ziet in deze school.

Een aantal dingen die me opvallen of die anders zijn dan in Nederland:
- De school focust op goed gedrag en heeft een vaste procedure hoe ze goed gedrag belonen en hoe ze omgaan met ongewenst gedrag. Ze zijn hier behoorlijk strict in. Ik vind het leuk om te zien hoe ze het vorm geven in deze school, aangezien ik op mijn vorige stage school met PBS(Positive Behaviour Support) heb gewerkt.

- De school hangt alles op wat de kinderen maken, maar ook hangen alle muren vol met ezelsbruggetjes, posters en andere hulpmiddelen. Erg kleurrijk, maar daarbij ook erg druk.

- De leerkracht differentieert op hoog niveau. Ondanks dat het drie klassen door elkaar zijn, geeft ze ze alledrie tegelijk les. Ze past haar lesstof aan op het niveau van de kinderen, maar ze werken allemaal aan hetzelfde vak/domein. De kinderen leren hierdoor veel van en met elkaar.

- De ochtenden worden vooral besteed aan lezen, schrijven, spelling en rekenen. De middagen worden in gevuld met themawerk, handvaardigheid en gym.

- De leerkrachten zijn erg jong, behalve de Head Teacher(ze is gisteren 50 geworden). Ook hier werkt maar één man op school, dus dit lijkt een beetje op de Nederlandse situatie.

- De kinderen hier komen uit een minder prettige thuissituatie, waardoor ze af en toe gedrag vertonen dat echt niet door de beugel kan. Daarbij zijn de prestaties ook ondergemiddeld. Voor veel kinderen is de school de enige plek waar ze veilig zijn en waar ze goed te eten krijgen.

Voor nu zijn dit de dingen die me zijn opgevallen, maar de lijst zal vast nog stukken langer worden gedurende de aankomende vier weken.

Op dit moment zit ik op stage. Ik ga mijn les voor morgen voorbereiden en daarna word ik naar Larkhall gebracht. Hier zal ik mijn trein richting Rutherglen nemen. Dus ik denk dat ik rond een uur of zeven thuis zal zijn.

Have a nice evening!



  • 12 Mei 2014 - 19:17

    Marianne:

    Ha Kristel,
    Leuk en mooi verhaal, wat kun je het trouwens prachtig verwoorden.
    Ik lees je verhaaltjes met veel plezier en kijk er iedere keer naar uit.
    Succes en werk met plezier.
    Liefs van Marianne. Xxx

  • 12 Mei 2014 - 20:12

    Petra:

    Hoi meid,

    Wat een leuk verslag heb je gemaakt, erg leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Wel een lange dag als je pas rond 7 uur thuis bent. Hopelijk heb je alles voorbereid voor morgen en kan je vanavond lekker relaxen.
    Kijk al uit naar het volgende verslag.

    Liefs mama

  • 15 Mei 2014 - 17:32

    Antoine:

    Hallo Kristel,

    Zoals altijd schrijf je prachtige verslagen, ook nu weer.
    Wij blijven zo aardig op de hoogte van jouw reilen en zeilen in Schotland.

    Ik zie uit naar een volgend verslag!

    Groeten! en Liefs
    Papa

  • 15 Mei 2014 - 20:49

    Suzanne:

    Weer leuk om te lezen! En nog leuker om de foto's te bekijken.
    Sander en ik zijn in hetzelfde restaurantje geweest van de zomer. Ik herken het servies :)
    De scone was daar heerlijk!!!

    Wat een kleurrijk lokaal! Benieuwd naar je eerste lesgeef ervaringen in Schotland.

    Liefs en kus van je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristel

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 37426

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Stage Schotland

09 Juli 2013 - 20 Juli 2013

Oeganda

18 Januari 2010 - 19 April 2010

Ghana

Landen bezocht: